sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Malesian GP - ennakkotunnelmat

Bahrainin GP 2014. Kuva: Habeed Hameed [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Kausi on avattu Melbournen osakilpailulla Australiassa, ja ensimmäinen kisa vahvisti monen ihmisen pelot oikeiksi - Mercedes on tällä kaudella häkellyttävän ylivoimainen (jälleen), ja muut taistelevat kovasti toiseksi parhaan tallin tittelistä.

Mercedes aloitti kautensa ottamalla puhtaan kaksoisvoiton, valloittamalla aika-ajoissa eturivin ja jättämällä seuraavaksi parhaan tallin ajajan, Ferrarin Sebastian Vettelin, yli puolen minuutin päähän. Ylivoima on siihen malliin häkellyttävää, ettei muilla liene sanansijaa tällä kaudella, vaikka moottoreita vielä saakin kehittää. Tätä seikkaa tukee myös se, että Mercedeksellä on muiden tavoin oikeus ottaa harppauksia eteenpäin moottoripuolella.

Moottoritaistelussa Ferrari on tosin hieman saanut Mersua kiinni, toisaalta sillä lienee tällä kaudella edelliskautta parempi autokin. Tästä osittaisena osoituksena oli Vettelin kolmossija ennen Mersun moottorilla ajavan Williamsin Felipe Massaa. Muutenkin Ferrarin moottoreilla ajavat tallit ovat tehnyt kollektiivisen tasonnousun, sillä Sauber onnistui saamaan molemmat kuskinsa pisteille, vaikka viime kaudella talli ei saanut pisteen pistettä.

Mikä on tilanne Mercedeksen takana?

Tällä hetkellä Mersun takana on kaksi tasaista tallia, jotka ovat kiinni kakkossijassa valmistajien sarjassa. Williams ja Ferrari taistelevat melko tasaväkisillä autoilla. Kauden alussa sijoitukset vaihtelevat luultavasti näiden välillä, mutta pidemmällä tähtäimellä Ferrarilla saattaa olla jopa niskaote, mikäli auton moottoria saadaan edelleen kehitettyä. Sen takaa Ferrarin huikeasti suurempi budjetti sekä kohtuullisen onnistunut runko tälle kaudelle. Tätä runkoa lienee helpompi kehittää eteenpäin kuin viimevuotista. Toki Williamsillakin voidaan yllättää, ja voimasuhteiden säilyminen tasaisena lienee mahdollista.

Viime vuoden menestyjä Red Bull vaikuttaa olevan melko kaukana tällä hetkellä. Renaultin voimanlähteet eivät ole ottaneet samanlaista harppausta eteenpäin kuin Ferrarin vastaavat, ja se näkyi ainakin kauden ensimmäisessä kilpailussa. Tallissa on jopa ilmassa selkeitä turhautumisen merkkejä, sillä tallin johtoportaasta on vuoroin haukuttu FIA:n kyvyttömyyttä tasoittaa sarjaa (lue: poistaa Mercedeksen ylivoima) ja toisaalta Renaultia. Tuloksia lienee kuitenkin myöhemmin luvassa, sen takaa tallin massiivinen budjetti. Nuori kuljettajakaksikko saattaa tosin hidastaa kehitystyötä - onko heillä yhtä paljon annettavaa auton kehittämisen suhteen kuin kokeneemmilla kuljettajilla?

Tälle kaudelle on ollut havaittavissa myös Lotuksen nousu takaisin taistelemaan säännöllisesti top10-sijoituksista. Force India taas vaikuttaisi olevan jopa Lotusta perässä tällä hetkellä nopeuden suhteen. Sauberin avaus antoi lupauksia hyvästä kaudesta, mutta pysyykö talli kehitystyössä muiden mukana? Tai ennemminkin, pysyykö talli edes sarjassa koko kautta, kun sen taloudellinen tilanne on mikä on? Kenties menestys alkupään kilpailuista voi kuitenkin tuoda uusia sponsoreita, joiden avulla kauden läpivienti olisi mahdollista.

Toro Rosson suorituskyky jäi hieman arvoitukseksi ensimmäisessä kisassa, mutta Sainz Jr:n pistesija antaa osviittaa siitä, että ainakin muiden epäonnistuessa mahdollisuudet pistetaisteluun ovat olemassa. Mclarenin kaudesta vaikuttaisi olevan jo nyt tulossa pannukakku, eikä sijoituksia kymmenen parhaan joukkoon taida olla juurikaan luvassa. Hondan moottori on valovuoden päässä muista, eikä Mclarenin runkokaan välttämättä ole tällä kaudella onnistunut. Miten Alonson pää kestää tätä tilannetta, ja saavatko Button ja Alonso nostettua tallin tasoa kauden mittaan edes lähelle pistesijoja?

Manorin suoritusta on turha arvioida, sillä he eivät autojaan Australiaan saaneet valmiiksi. Voipi olla, ettei talli aja edes kautta loppuun asti, niin sekavalta tilanne on vaikuttanut mediatietojen pohjalta. Ja vaikka ajaisikin, se ajaa lähinnä maaliinpääsystä, sillä takamatka kehitystyön suhteen on liian suuri muihin nähden.

Suomalaisodotukset Malesiaan

Australiassa molempien suomalaisten, eli Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen kisaurakat päättyivät pettymykseen. Bottas ei saanut edes ajolupaa selkävaivojensa takia, vaikka aika-ajoissa vauhti oli ihan kohdallaan. Kimi Räikkönen taas pilasi oman kisansa nytkähtämällä liian aikaisin ulos ruudusta ensimmäisen stopin kohdalla. Ferrari ei saanut takarengasta seuraavalla stopilla kunnolla kiinni, ja Kimin kisa päättyi keskeytykseen.

Tilanne näyttää Kimin kannalta huomattavasti valoisammalta kuin vuosi sitten. Ferrarin moottori on kohtalaisessa iskussa, ja Vettelin ajo osoitti jo, että autolla voi ajaa palkintopallipaikoista heti alusta alkaen. Lisäksi auto sopii paremmin Kimin tyylille kuin viimevuotinen auto, joten tuloksia voidaan odottaa jo Malesiasta.

Molemmilla suomalaisilla lienee hyvät mahdollisuudet taistella palkintopallipaikasta Mersujen takana.

Malesian GP ajetaan 27-29.3.2015. Linkkejä lähetyksiin on saatavilla Santerin Ässän kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti